Welkom bij CTSV Visie!

CTSV Visie is de officiële uitgave van de Raad van Toezicht Sociale Verzekeringen, bedoeld om lezers te voorzien van inzichtelijke artikelen en diverse perspectieven op de sociale zekerheid. Ons magazine verschijnt zes keer per jaar en we doen er alles aan om onze lezers op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in de wereld van de sociale zekerheid.

Profielschets

Kern van de zaak

zekerheid over sociale zekerheid

Het College van toezicht sociale verzekeringen (Ctsv) is de toezichthouder op het terrein van de sociale verzekeringen.

De missie van het Ctsv is de samenleving het vertrouwen te bieden dat de uitvoering van sociale verzekeringen naar behoren functioneert.

Wat is het Ctsv?

onafhankelijke toezichthouder

Het Ctsv is een bij de Organisatiewet sociale verzekeringen ingesteld zelfstandig bestuursorgaan. Het houdt onafhankelijk toezicht op de wijze waarop de sociale verzekeringswetten worden uitgevoerd.

Het Ctsv wenst het toezicht zo goed en zo doelmatig mogelijk uit te voeren en zo bij te dragen aan een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de sociale verzekeringswetten.

Het Ctsv brengt de uitkomsten van het toezicht gericht onder de aandacht van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de wetgever, opdat zij hun verantwoordelijkheden kunnen nemen.

Het Ctsv is verantwoordelijk voor goed toezicht. De uitvoeringsinstanties zijn verantwoordelijk voor een goede uitvoering.

Werkveld

toezicht op f 90 miljard per jaar

De werknemersverzekeringen worden uitgevoerd door uitvoeringsinstellingen (uvi's). Dit zijn Gak, Cadans, Guo, Sfb en Uszo. Zij zijn belast met de uitvoering van: de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), de Werkloosheidswet (WW) en de Ziektewet (ZW). Daarnaast verzorgen zij de uitvoering van de Toeslagenwet (TW), de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) en de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ).

Het Landelijk instituut sociale verzekeringen (Lisv), opdrachtgever van de uvi's, heeft de (eind)verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de werknemersverzekeringen. Ook heeft het Lisv het beheer over de sociale fondsen en is het verantwoordelijk voor de informatievoorziening over de uitvoering van de werknemersverzekeringen. Het Lisv laat zich over de contractering van de uvi's adviseren door sectorraden, die voor verschillende sectoren van het bedrijfsleven zijn ingesteld door sociale partners.

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) is verantwoordelijk voor de uitvoering van de volksverzekeringen: de Algemene Ouderdomswet (AOW), de Algemene Kinderbijslagwet (AKW), de Algemene nabestaandenwet (Anw) en de Regeling Tegemoetkoming Onderhoudskosten thuiswonende Gehandicapte kinderen (Regeling TOG).

Taken

rechtmatigheid en doelmatigheid

Het Ctsv ziet erop toe dat de sociale verzekeringswetten rechtmatig en doelmatig worden uitgevoerd.

Rechtmatigheid betekent dat de uitgaven en ontvangsten, die op grond van de sociale verzekeringswetten tot stand komen, in overeenstemming zijn met wet- en regelgeving, en dat de wettelijke regels goed worden uitgevoerd.

Doelmatigheid is de mate van effectiviteit en efficiëntie van de interne bedrijfsvoering van de uitvoeringsinstanties, en die van de opdrachtgever-opdrachtnemer relatie tussen de uitvoeringsinstellingen en het Lisv.

Een belangrijk instrument voor het toezicht is risicoanalyse. Ontwikkelingen in de maatschappij, wetgeving en uitvoering spelen hierbij een belangrijke rol.

Het Ctsv stelt niet alleen achteraf vast of de uitvoering rechtmatig en doelmatig was, maar wil ook zoveel mogelijk garanties hebben voor de toekomst van de uitvoering. Het Ctsv wil daarom steeds op de hoogte zijn van de ontwikkelingen en risico's in de uitvoering. Het Ctsv is een alerte toezichthouder.

Bevoegdheden

formeel en materieel

Het Ctsv:

  • is bevoegd om inzage te krijgen in alle gegevens die het van de uitvoeringsinstanties nodig heeft;
  • kan regels stellen om de uitoefening van zijn toezicht op adequate wijze vorm te geven;
  • stelt de budgetten vast voor de uitvoeringskosten van het Lisv en de SVB;
  • is bevoegd aanwijzingen te geven aan het Lisv en de SVB;
  • kan besluiten voordragen ter schorsing/vernietiging bij het ministerie van SZW.

Het Ctsv benut naast zijn formele ook informele mogelijkheden, zoals overleg, om de werkwijze van Lisv, uvi's en SVB, waar nodig, te corrigeren.

Beleid

controle op controle

Het Ctsv maakt zoveel mogelijk gebruik van de bevindingen van uitvoeringsinstanties zelf. Uitgangspunt bij het toezicht is het bevorderen van het zelfcorrigerend vermogen van uitvoeringsinstanties. De intensiteit van het toezicht hangt samen met de vraag hoe de organisaties die onder het toezicht van het Ctsv vallen, functioneren.

Het beleid van het Ctsv ligt vast in de nota Toezichtbeleid. Het beleid wordt regelmatig geevalueerd en geactualiseerd. De nota geeft aan op welke wijze het Ctsv met zijn toezicht omgaat. Daarnaast biedt de nota inzicht in gevolgde of te volgen beginselen of gedragslijnen bij de volgende aspecten van toezicht:

  • inzicht verwerven
  • beoordelen
  • signaleren en corrigeren
  • houding en bejegening

Organisatie

gericht op de uitvoering

Het Ctsv heeft een zo plat en open mogelijke organisatie. Een college van drie onafhankelijke personen bestuurt de organisatie op hoofdlijnen. De directie is belast met de dagelijkse leiding en het interne beheer van de organisatie. De organisatie heeft vijf afdelingen, die zijn gericht op een of meer uitvoeringsinstanties. Deze afdelingen zijn multidisciplinair samengesteld. De afdelingen Wet- en regelgeving en Thematisch onderzoek zijn stelselgericht. De organisatie wordt ondersteund door het Directiesecretariaat, de afdeling Communicatie en het Facilitair Bedrijf. Bij het Ctsv werken ongeveer tweehonderd mensen.

Communicatie

openheid en zorgvuldigheid

Het Ctsv valt onder de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). De WOB regelt de plicht van het Ctsv tot het actief geven van informatie en het recht van de burger op passieve informatie. Het Ctsv is op grond van de WOB in principe verplicht elk verzoek om informatie in te willigen. Het verstrekken van informatie blijft pas achterwege wanneer het belang van openbaarheid niet opweegt tegen een aantal in de wet opgesomde belangen. Ook wordt geen informatie verstrekt indien bedrijfsgegevens aan de orde komen die vertrouwelijk aan het Ctsv zijn meegedeeld.

Het Ctsv ziet het als een van zijn taken de samenleving helder inzicht te bieden in de uitvoering van de sociale verzekeringswetten. Hiertoe voert het Ctsv een verantwoord communicatiebeleid. Voorop staat zorgvuldigheid jegens alle betrokken partijen.

Afkortingen

AKWAlgemene kinderbijslagwet
AnwAlgemene nabestaandenwet
AOWAlgemene ouderdomswet
LisvLandelijk instituut sociale verzekeringen
SVBSociale Verzekeringsbank
SZWministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
TOGRegeling Tegemoetkoming Onderhoudskosten thuiswonende Gehandicapte kinderen
TWToeslagenwet
WajongWet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten
WAOWet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering
WAZWet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen
WWWerkloosheidswet
ZWZiektewet